Scroll Top

Η ιστορια του αρωματος

pexels-mart-production-8450353

ΑΡΘΡΟ ΤΟΥJoe Schwarcz PhD

Φοράμε άρωμα για να ευχαριστήσουμε τους άλλους, για να αφήσουμε καλές εντυπώσεις, για να περιβάλλουμε τους εαυτούς μας με ένα ευχάριστο, παρατεταμένο άρωμα. Αν και το άρωμα έχει μακρά ιστορία, αυτό δεν σημαίνει οτι κουβαλά πάντα έναν υπαινιγμό ρομαντισμού.

Μωβ τα πανιά, και τόσο αρωματισμένα, που οι άνεμοι ήταν άρρωστοι μαζί τους», έγραψε ο Σαίξπηρ. Λέγεται ότι η Κλεοπάτρα χαιρέτησε τον Μάρκο Αντώνιο σε μια βάρκα με αρωματισμένα πανιά μετά τη δολοφονία του Ιουλίου Καίσαρα και έγινε βασίλισσα της Αιγύπτου. Η χρήση του αρώματος συνδέεται κυρίως με το μυστήριο, τη φαντασία και τη φαντασία.

Η λέξη άρωμα προέρχεται από τη λατινική φράση, «per» που σημαίνει «ενδελεχής» και «fumus» που σημαίνει «καπνός». Οι Γάλλοι αργότερα έδωσαν το όνομα «parfum» στις μυρωδιές που παράγονται από το κάψιμο του θυμιάματος. Πράγματι, η πρώτη μορφή αρώματος ήταν το θυμίαμα, που πρωτοφτιάχτηκε από τους Μεσοποτάμιους πριν από περίπου 4000 χρόνια. Οι αρχαίοι πολιτισμοί έκαιγαν μια ποικιλία από ρητίνες και ξύλα στις θρησκευτικές τους τελετές. Το θυμίαμα έφτασε στην Αίγυπτο γύρω στο 3000 π.Χ. αλλά μέχρι την αρχή της Χρυσής Εποχής της Αιγύπτου, τα αρώματα χρησιμοποιούνταν μόνο σε θρησκευτικές τελετουργίες. Έγιναν διαθέσιμα σε όλους τους Αιγύπτιους καθώς οι ιερείς σταδιακά παραιτήθηκαν από τα αποκλειστικά τους δικαιώματα. Οι πολίτες έκαναν περίτεχνα μπάνια και μούλιαζαν το δέρμα τους σε αρωματικά λάδια για ευχαρίστηση.

Οι αρχαίοι Έλληνες μπορούν να πάρουν τα εύσημα για το πρώτο υγρό άρωμα. Αλλά ήταν η ανάπτυξη της απόσταξης από τους Άραβες που έκανε βιώσιμη την παραγωγή αρωμάτων. Το άρωμα γνώρισε τεράστια επιτυχία κατά τον δέκατο έβδομο αιώνα, ειδικά στη Γαλλία. Η υγιεινή εκείνες τις μέρες ήταν αρκετά άσχημη και τα αρώματα χρησιμοποιούνταν για να καλύψουν τις δυσάρεστες οσμές του σώματος. Στην Αγγλία τα αρώματα χρησιμοποιήθηκαν εκτενώς κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Ερρίκου VIII και της Βασίλισσας Ελισάβετ Ι. Όλοι οι δημόσιοι χώροι αρωματίζονταν κατά τη διάρκεια της κυριαρχίας της Ελισάβετ επειδή δεν άντεχε τις άσχημες μυρωδιές.

Όπως και με τη βιομηχανία και την τέχνη, το άρωμα επρόκειτο να υποστεί βαθιά αλλαγή τον δέκατο ένατο αιώνα. Η αλλαγή των γεύσεων και η ανάπτυξη της χημείας έθεσαν τις βάσεις για τη σύγχρονη αρωματοποιία. Στις αρχές του αιώνα, το άρωμα προερχόταν συνήθως από ένα άρωμα ενός λουλουδιού. Σήμερα, τα αρώματα είναι εξαιρετικά πολύπλοκα, αποτελούμενα από πολλές φυσικές και συνθετικές χημικές ουσίες, που συχνά αναφέρονται ως «νότες» ή «υπέρτονες». Το Chanel No5 ήταν το πρώτο άρωμα που δημιουργήθηκε με την εφαρμογή σύγχρονων χημικών αρχών και το πρώτο που περιείχε συνθετικά..

Το Eau de Cologne, που χρησιμοποιείται συνήθως από άνδρες, επινοήθηκε από έναν Ιταλό κουρέα στις αρχές του δέκατου όγδοου αιώνα στη γερμανική πόλη της Κολωνίας. Εξ ου και το όνομα κολόνια, το γαλλικό όνομα της πόλης. Το αρχικό όνομα αυτού του παρασκευάσματος ήταν «Aqua Admirabilis» (θαυμάσιο νερό) και πωλήθηκε ως «θαυματουργό φάρμακο». Το θαυμαστό νερό εγκωμιάστηκε ιδιαίτερα από τον Ναπολέοντα και πουλήθηκε για πρώτη φορά ως άρωμα με το όνομα 4711, τη διεύθυνση του πρώτου καταστήματος κολόνιας στην Κολωνία. Είναι ακόμα το παλαιότερο άρωμα που παράγεται συνεχώς στον κόσμο. Το πρώτο στάδιο στην παρασκευή ενός αρώματος είναι η εξαγωγή των αρωματικών αιθέριων ελαίων από τα φυτά. Ενώ μπορούν να χρησιμοποιηθούν πολλές μέθοδοι, η απόσταξη είναι η πιο κοινή. Η απόσταξη με ατμό βασίζεται στην αρχή ότι τα φυτικά υλικά που τοποθετούνται σε βραστό νερό θα απελευθερώσουν τα αιθέρια έλαιά τους τα οποία στη συνέχεια εξατμίζονται με τον ατμό. Μόλις ο ατμός και το λάδι έχουν συμπυκνωθεί, το λάδι θα διαχωριστεί από το νερό και μπορεί να συλλεχθεί. Μπορεί να χρειαστούν χιλιάδες κιλά λουλουδιών για να ληφθεί μόνο ένα κιλό αιθέριου ελαίου, γεγονός που εξηγεί εν μέρει γιατί πολλά αρώματα είναι τόσο ακριβά. Τα έλαια στη συνέχεια αραιώνονται με οινόπνευμα, το οποίο χρησιμεύει και ως σταθεροποιητικό, δίνοντας στα αρώματα τη μακροχρόνια δράση τους καθυστερώντας την εξάτμιση. Το αραιωμένο διάλυμα αφήνεται στη συνέχεια να μουλιάσει σε ειδικές χάλκινες ή ανοξείδωτες γλάστρες πριν κρυώσει για να κατακαθίσει τυχόν ρητίνες ή κηρώδη σωματίδια. Ακολουθεί η διαδικασία φιλτραρίσματος, και τελευταίο αλλά σίγουρα όχι λιγότερο σημαντικό, η συσκευασία.

Οι επιστήμονες που πειραματίζονται με διαφορετικά υλικά για να βρουν ευχάριστα αρώματα ονομάζονται αρωματοποιοί. Όπως ένας καλός μουσικός χρειάζεται ένα καλό αυτί, ένας αρωματοποιός χρειάζεται μια καλή μύτη! Διαφορετικές εταιρείες έχουν διαφορετικές διαδικασίες στην επιλογή των αρωματοποιών τους ή όπως θέλουν να τους αποκαλούν «μύτες», αλλά γενικά, οι υποψήφιοι παραμένουν μαθητευόμενοι για τουλάχιστον 6 χρόνια. Όχι μόνο πρέπει να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν διάφορες πρώτες ύλες δείχνοντας έντονη οσφρητική αίσθηση, πρέπει επίσης να είναι ευφάνταστοι και χρειάζονται καλή κατανόηση της χημείας. Μια καλή «μύτη» πρέπει να είναι ένας σχολαστικός χημικός και ένας δημιουργικός καλλιτέχνης. Σήμερα, τόσο συνθετικά όσο και φυσικά συστατικά χρησιμοποιούνται στην αρωματοποιία. Τα φυσικά συστατικά περιλαμβάνουν εκχυλίσματα λουλουδιών, φύλλων, ριζών και εσπεριδοειδών. Χρησιμοποιούνται επίσης εκχυλίσματα ζώων που προέρχονται από μόσχο, φάλαινες ή κάστορα. Οι χημικοί έχουν γίνει πολύ έμπειροι στην παραγωγή συνθετικών εκδόσεων πολλών φυσικών ενώσεων, διευκολύνοντας σε μεγάλο βαθμό την παραγωγή αρωμάτων. Τα αρώματα κατηγοριοποιούνται ανάλογα με τη συγκέντρωση των αιθέριων ελαίων που περιέχουν. Η πιο συμπυκνωμένη μορφή, και φυσικά η πιο ακριβή, ονομάζεται parfum. Είναι το πιο δυνατό και μακροχρόνιο άρωμα και περιέχει 20 έως 50 τοις εκατό αρωματικές ενώσεις κατά βάρος. Το Eau de parfum είναι ένα αλκοολούχο αρωματικό διάλυμα που περιέχει 10 έως 15 τοις εκατό των αρωματικών ενώσεων και το eau de toilette (ή κολόνια), 3 έως 8 τοις εκατό.

Αυτό που μυρίζεις δεν είναι αυτό που παίρνεις Υπάρχουν πολλές αποχρώσεις στο άρωμα. Όπως μια μουσική σύνθεση, έχει διαφορετικές νότες: απλώνεται στο δέρμα, το άρωμα ανοίγει σε ένα κρεσέντο από κορυφαίες νότες, στη συνέχεια μελώνει καθώς οι μεσαίες νότες ολοκληρώνουν την αισθητηριακή εντύπωση, δίνοντας τελικά τη θέση τους στις νότες βάσης. Η νότα κορυφής είναι αυτό που μυρίζετε όταν δοκιμάζετε για πρώτη φορά το άρωμα. Αυτό διαρκεί μόνο για 5 έως 10 λεπτά. Για να μάθετε πραγματικά αν ένα άρωμα είναι για εσάς, πρέπει να φτάσετε στην «καρδιά» του ή στη μεσαία νότα. Αυτό είναι το άρωμα που αρχίζει να αναδύεται αφού το άρωμα αναμειχθεί με τη δική σας μοναδική χημεία του δέρματος. Συνήθως χρειάζονται περίπου 20 λεπτά για να αναπτυχθεί πλήρως η μεσαία νότα. Η νότα βάσης είναι η τελική έκφραση του αρώματος σας, δηλαδή το άρωμα που παράγεται όταν το άρωμα έχει στεγνώσει. Είναι η μυρωδιά που μένει. Επειδή όλοι έχουμε διαφορετικούς τύπους δέρματος, το ίδιο άρωμα μπορεί να μυρίζει διαφορετικά σε διαφορετικούς ανθρώπους. Μελετώντας την Επιστήμη των Αρωμάτων Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν μερικές φορές αρώματα όχι μόνο για να μυρίζουν όμορφα, αλλά και με την ελπίδα να μειώσουν το άγχος, να τονώσουν τον εαυτό τους ή απλώς να ανεβάσουν τη διάθεσή τους. Η αρωματοθεραπεία είναι η πρακτική που βασίζεται στην αντίληψη ότι τα αρώματα μπορούν να επηρεάσουν τη διάθεση και την ευεξία. Υπάρχει επίσης η «αρωματολογία», η εξερεύνηση της σχέσης μεταξύ αρωμάτων και ψυχολογίας. Μια μελέτη από το Olfactory Research Fund στη Νέα Υόρκη βρήκε στην πραγματικότητα μείωση του στρες κατά 63% σε ασθενείς που υποβλήθηκαν σε μαγνητική τομογραφία όταν το άρωμα βανίλιας διοχετεύτηκε στον αέρα γύρω τους!

Μεγάλοι οίκοι καλλυντικών ακολουθούν πλέον εξειδικευμένες εταιρείες όπως η Aveda, η οποία πρωτοστάτησε στη θεωρία της αρωματοθεραπείας. Το «Happy» της Clinique, το «Energizing» του Shisheido και το «Aromatonic» της Lancôme είναι σε αυτή την κατηγορία. Η όσφρηση, περισσότερο από κάθε άλλη αίσθηση, έχει την ικανότητα να επαναφέρει ζωντανά το παρελθόν. Οι επιστήμονες αποκαλούν αυτό το «οσφρητικό δέσιμο» και πιστεύουν ότι σχετίζεται με τον μοναδικό τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλός σας συνδέεται με την όσφρηση. Άλλα είδη αισθητηριακών πληροφοριών αναμεταδίδονται μέσω του θαλάμου πριν φτάσουν στον εγκέφαλο, ενώ τα μηνύματα όσφρησης κατευθύνονται απευθείας στην περιοχή του εγκεφάλου που καθορίζει το συναίσθημα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη. Έτσι, μια μυρωδιά μπορεί να προκαλέσει αμέσως ένα συναίσθημα ή μια ανάκληση ενός γεγονότος του παρελθόντος. Στην πραγματικότητα, μελέτες περιπτώσεων έχουν δείξει ότι οι μαθητές που εκτίθενται σε συγκεκριμένες μυρωδιές ενώ μελετούν παρουσιάζουν καλύτερη ανάκληση κατά τη διάρκεια των εξετάσεων εάν υπάρχει η ίδια μυρωδιά. Το να φοράτε το ίδιο άρωμα ενώ μελετάτε όπως κατά τη διάρκεια μιας εξέτασης μπορεί πραγματικά να βοηθήσει. Φυσικά, αυτή δεν είναι μια θαυματουργή απάντηση στα δεινά των σπουδαστών. Ο καλύτερος τρόπος για να αποκτήσετε έναν καλό βαθμό είναι απλώς σκληρή δουλειά. Το άρωμα έχει επίσης μια σκοτεινή πλευρά. Οι περισσότεροι από εμάς είχαμε τη δυσάρεστη εμπειρία να περπατάμε σε ένα εμπορικό κέντρο και σχεδόν να μας πνίγουν τα παρατεταμένα αρώματα των αρωμάτων. Τα ευαίσθητα άτομα μπορούν σίγουρα να αναπτύξουν αλλεργικές αντιδράσεις στα συστατικά του αρώματος και μπορεί να εμφανιστεί δερματίτιδα και φωτοευαισθητοποίηση (εξανθήματα του δέρματος και ουλές από το φως του ήλιου). Επειδή όμως χρησιμοποιούνται τόσα πολλά συστατικά και διαφορετικές μυρωδιές για την παρασκευή ενός αρώματος και δεδομένου ότι δεν απαιτείται σήμανση των συστατικών, είναι συνήθως αδύνατο να ξεχωρίσουμε έναν ένοχο. Η επιλογή ενός αρώματος με χαμηλότερη συγκέντρωση ουσίας – όπως ένα eau de toilette ή κολόνια – μπορεί να βοηθήσει στην ελαχιστοποίηση της ευαισθητοποίησης του δέρματος.

Οι Αρχαίοι Αιγύπτιοι ήταν οι πρώτοι που αξιοποίησαν την «εικόνα στο μπουκάλι». Τα δοχεία τους ήταν κατασκευασμένα από πέτρα και αλάβαστρο και διακοσμημένα με δημιουργικά σχέδια. Σήμερα, όπως όλοι γνωρίζουμε, η συσκευασία έχει μεγάλη επιρροή στο μάρκετινγκ. Δεν είναι μόνο η εμφάνιση του μπουκαλιού θεμελιώδης, αλλά η εικόνα που προβάλλει τα αρώματα παίζει επίσης σημαντικό ρόλο στον καθορισμό της επιτυχίας στην αγορά. Αν και πιο προσιτό από τα επώνυμα ρούχα, το άρωμα εξακολουθεί να θεωρείται κομψό και αισθησιακό. Η αγορά αρωμάτων για άνδρες και γυναίκες αξίζει 400 έως 500 εκατομμύρια δολάρια ετησίως στον Καναδά και περίπου 6 δισεκατομμύρια δολάρια αρώματα πωλούνται ετησίως στις ΗΠΑ. Ενώ τα αρώματα ακολουθούν τα κοινωνικά κύματα και οι διαφημίσεις μπορεί να έχουν μεγάλη επιρροή, θα πρέπει πραγματικά να επιλέξετε το άρωμα που ταιριάζει περισσότερο στο γούστο και ίσως στην προσωπικότητά σας. Σύμφωνα με ορισμένους σχεδιαστές αρωμάτων, ορισμένες οικογένειες αρωμάτων υποδηλώνουν συγκεκριμένους τύπους προσωπικότητας. Το Chanel No5 διαφημίζεται ότι είναι το πιο κατάλληλο για κομψές γυναίκες, ενώ το Opium πιστεύεται ότι έχει σχεδιαστεί για παθιασμένες και ονειροπόλες γυναίκες. Φυσικά, μόνο εσείς μπορείτε να αποφασίσετε αν θέλετε κομψότητα ή πάθος.

ΠΗΓΗ ΑΡΘΡΟΥ: MC GILL

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: SCENTHOME